Monday, March 21, 2005

idup nie~~

ya Allah...hari yg aku lalui semakin lemah,tiap langkah ku diiringi air mata,aku tidak larat dan berupaya lagi dlm melaksanakan warkah perjuangan ini..hatiku sering dilanda gusar akan sebuah perjalanan hidup,sering aku membayangkan realiti yg mungkin terjadi dr imaginasi, sering juga aku berintuisi meminta fatwa diri..tp apakan daya ku..mungkin aku lupa aku tidak sehebat saidatina aisyah abu bakr,tidak juga sekental dan secekal khaulah al-azwar,apakan daya untuk menjadi seperti aayat al-akhras..tp aku punyai cita2 seperti mereka..
ya Allah...sejenak aku cuba imbasi lintasan kehidupan aku yg dulu,betapa Engkau memahami lantas meletakkan aku sebagai mane aku yg sedia ade sekarang..suatu ketika dahulu Engkau telah menyediakan bg ku seorg sahabat..aku begitu asyik dlm melayari kehidupan bersamanye.. adakalanye aku tersungkur dlm melintas cita2..saat suka dan duka kuraih sepenuhnye..tidak pernah sekalipun memikirkan soal ketewasan tp yg bermain hanya kegirangan dan hilaian ketawa..tp saat itu tidak lame.. sahabat itu kau bawa jauh..mungkin aku terlupa pada saat itu utk mengucapkan kesyukuran pada-mu ya Rabb..saat ini..ingin skali aku mengatakan aku bersyukur pada-mu ya Allah..
ya Allah...aku tahu Engkau tidak akan sesekali membiarkan aku meredah kehidupan ini bersendirian..suatu ketika dahulu juga Engkau pernah mencampakkan sekeping hati yg lain utk bertaut bersama hati hamba-mu ini..betapa aku cuba ntuk menyekat perasaan itu..aku hanya ingin melaksanakan apa yg pernah Engkau tuntut utk dilakukan..menjaga batas-mu ..
akhirnya aku menggunakan akal ku sendiri..aku turuti kehendak hati..apa yg aku pasti saat itu,aku cuba mengawal dlm menuruti...aku tidak sesekali mengabaikan syariat-mu.. bersamanyer merasakan aku smakin hampir bersama-mu..mungkin seringkali aku mendengar kater2 yg menyusul dr belakang.."tiada kebaikkan nye sesuatu hubungan yg kononnye cuba mencari redho-mu"..haha..aku hanya mampu mengukir garis-garis halus didlm hati..tidak kuhiraukan langsung,kerna aku tahu dimana letaknya diriku ini..dan aku akan sentiase lbh mengetahuinya dr yg lain..
ya Allah...walaupun Engkau mengetahui nya...aku mahu membicarakan nye sekali lg dgn penulisan ini...sesunggupnya kehadiran die bnyk membangkitkan diri..aku mula mengenal hala maner yg perlu dituju..die menunjukkan aku jln mencari-mu ya Rabb..die mengajar aku tentang kehidupan yg abstrak ini ader ringkasannye..tika aku jatuh,dia menyapa ku dgn lembut..segala madah terhidang buatku,hanya utk mengembalikan aku yg sedia ade kpd yg lbh baik..segala nasehat nyer meresap ke jiwa ini dan skaligus tindakkan itu aku pamerkan..betapa kehadiran nye bnyk membawa kpd satu arena perubahan..mungkin mereka yg lain tidak menyedari..tp aku lbh mengetahui dan merasainya..kerna aku berada di sudut itu..
ya Allah...die mmg berbeza dr yg lain..aku mungkin skali bisa memilikinya..tp mungkin bkan jiwanya...hari berlalu pergi..pnuh dgn pelbagai lakaran garis-garis halus..."we got creed that leads us to DEED" nielah kate2 yg terutus dr nya..die bgt bijak..tidak menggunakan bhs yg jelas difahami..mungkin itu fikirnya..tp seni yg halus bertapak dijiwaku mampu mentafsir katenye...mungkin dia lbh utk menjaga hati aku..aku tahu itu semua..huh..sebenarnye aku ingin die tahu,pernah satu mase dahulu aku memikirkan ini semua..aku maseh mampu membezakannya,walaupun fahaman islam itu cetek dimindaku..aku pernah memikirkannye tame..tp aku bkan sehebat mane utk melaksanakannya..aku hanya menunggu tindakkan Engkau..bkan ape..aku hanya mengaplikasi sejenis ayat 'arrijal qauwamun a'lannisa"..jd aku menunggu mase menghadapkan tindak balas engko...akhirnya mase itu tiba..
ya Allah... betapa sarat nye aku menhadapi saat itu..airmata ku begitu pantas mengalir..bkan kerna aku sedey kehilangan die..akan tetapi aku sedey melihat diri aku..aku smakin ilang diri.. aku cuba meredah celahan jiwa mencari konsep idup aku yg dlu..aku tidak tahu sama ade aku menjumpainya..ia seakan2 samar pd pandanganku..ku akui ya Allah..mmg payah dan terasa deras nyer angin menolak tubuh ku sehingga aku hampir terjunam jatuh ke bumi..mmg tidak kunafikan ader secebis kebencian yg ingin bertapak di jiwaku..mmg imaginasi suatu ketika dhl menjadi reality...terkadang aku leka dlm melaksanakan amanah yg Engkau serahkan...aku smakin tidak peduli dgn ape yg mungkin akan terjadi,kerna tindakkan ku hanya ingin bebas dr masalah...benarlah bahawa...kesedaran membawa kpd perubahan..walau die tiada disisi memberi sokongan..tetapi aku punyai Engkau ya Rabb..
aku cuba membangunkan diri dgn melaksanakan qiamullail...membaca al-quran..berpuasa...dan solat dhuha..semua ini pernah die ajari aku spy mengamalkannya dlm kehidupan seharian..die mengajar aku utk lbh cinta kpd dakwah dan mengikut sgl tarbiah yg diberi...semua ini akan aku aplikasikan walau tiada lg kewujudannya...bia sedikit..bia perlahan..tapi aku punyai kepuasan dlm melaksanakannya..
ya Allah aku pohon teramat dari-mu supaya Engkau mengentalkan jiwa ini..aku sudah tepu bermain dgn perasaan yg tiada berkesudahan..aku lelah ya Allah tika menepisnya..aku memohon petunjuk dari-mu...jika bnar ini suatu kesedaran Engkau bawalah perubahan itu atau ini mungkin......argh~~~aku takkan sesekali berpaling dr keputusan yg pernah aku dan ko sesame persetujui..mendahulukan batas-NYA...
ya Allah...dakwah itu seni dan berjuang didlm nya adlh jihad...terlintas sepotong kater2 dr hasan al-hudaiybi kalo tak silap aku le die yg kate ^tegakkanlah daulah islam didlm diri kamu,nescaya islam akan tertegak diatas muka bumi^ jadi aku harap aku akan bercinta dan berjinak pula dgn dakwah..aku juga berharap aku akan lbh bertanggung jawab keatas diri aku ini...aku ingin menjadi seperti seekor burung...sentiase taat pada Pencipta-Nya..dan bebas dlm menggapai cita2...cukuplah aku hanya menjadi insan yg BIASE...itu sudah memadai bgku...moga aku sentiase dijln-Nya............ameen.....sahabat2 ku bendunglah aku jauh dr dosa itu kerna aku takut menghadapi nyer...aku mahu kekuatan dr mu sahabat...sentiaselaa mendoakan aku agar idupku yg mulia hanya utk ilahi...

No comments: